24. april 2024

Signe Mathiasen udnævnt til tenure track adjunkt

NY TENURE TRACK ADJUNKT

Signe har siden 2020 været tilknyttet instituttet som adjunkt, men d. 1. marts tog hun skridtet videre og blev ansat som tenure track adjunkt. Hun har desuden ledet sin egen forskningsgruppe på Instituttet siden 2022.

Signe Mathiasen

Signe ansættes i en fast stilling på baggrund af instituttets åbne stillingsopslag. Signes forskning er fokuseret på at opbygge en grundlæggende forståelse af en ny og spændende receptor ved navn ADGRL3. ADGRL3 er udtrykt i hjernen, og genetiske studier viser, at ADGRL3 er associeret med en øget risiko for ADHD. Receptoren er generelt impliceret i neuropsykiatriske lidelser, der involverer dysfunktionel dopaminsignalering, f.eks. skizofreni.

”I min gruppe arbejder vi blandt andet med at kortlægge ADGRL3’s basale biologiske funktioner som f.eks., hvordan receptoren aktiveres og hvilke cellulære signalkaskader, der startes som en konsekvens af aktivering.”

• Signe Mathiasen

Signes primære mål med forskningen er at bidrage til forståelsen af, hvilken rolle denne receptor har i neuropsykiatriske sygdomme, og hordan den kan udnyttes som lægemiddelmål. Derudover tilhører ADGRL3 en klasse af proteiner, ‘adhesion GPCRs’, som generelt er understuderede, og både ny viden om disse proteiners funktioner, samt ny metodeudvikling til at studere disse receptorer, vil være banebrydende for adhesion GPCR-feltet generelt.

Institutleder Cathrine Ørskov udtaler:

Jeg er meget glad for at vi har ansat Signe Mathiasen som tenure-track adjunkt på BMI. Jeg forventer at Signes forskning vil udvide og berige et af instituttets forskningsfokusområder, molecular pharmacology, og at hun vil gennem sin viden og erfaring vil bidrage væsentligt til vores nye kursus i farmakologi og innovation for medicinstuderende.

Før Signe kom til Biomedicinsk Institut, var hun i en årrække tilknyttet Columbia University i New York, hvor hun var ansat som først postdoc og siden adjunkt. Sidste år blev Signe desuden tildelt Novo Nordisk Fonden’s Hallas-Møller Emerging Investigator-bevilling som støtte i etableringen af hendes egen forskningsgruppe her på instituttet.

”Efter en årrække i udlandet er jeg utroligt glad for nu kunne starte mit tenure track forløb ved Biomedicinsk institut. Jeg glæder mig utroligt meget til fortsat at være en aktiv del af instituttet og til at bidrage både til den tværfaglige forskningsprofil på instituttet og til instituttets undervisning. At være placeret i så stærk et transnationalt forskningsmiljø vil uden tvivl åbne nye veje for min forskning, og jeg ser meget frem til at starte nye spændende samarbejder.

Jeg glæder mig også til at byde studerende på alle niveauer velkommen i min gruppe. Dette institut skiller sig ud ved at skabe et unikt forskningsmiljø for grundlæggende molekylær biomedicinsk forskning, og det er samtidigt et institut, som i den grad støtter op om diversitet og nye kræfter. Det er en kæmpe ære for mig, at jeg nu kan arbejde med at forankre min gruppe her på stedet.”

• Signe Mathiasen

Signe bliver en del af forskningstemaet Molecular and Translational Pharmacology. Vi på instituttet ønsker Signe stort tillykke med udnævnelsen, og vi glæder os til at følge hendes forskning fremover.