25. april 2024

Trisha Grevengoed udnævnt til lektor

NY LEKTOR

Pr. 1. marts er Trisha Grevengoed udnævnt til lektor på Biomedicinsk Institut. Trisha har været ansat som adjunkt på instituttet siden januar 2022, hvor hun etablerede sin forskningsgruppe efter at have modtaget en NNF Excellence Emerging Investigator-bevilling.

Trisha Grevengoed

Trisha ansættes i en fast stilling på baggrund af instituttets åbne stillingsopslag. Trishas forskning fokuserer på, hvordan metabolismen af lipider bidrager til sundhed og sygdom, mere specifikt hvordan små ændringer i lipidtypen kan påvirke molekylers bioaktivitet.

Fedt i kosten er både blevet dæmoniseret og ophøjet i populærkulturen, og selv når mere nuancerede tilgange anvendes, bliver forskellige typer fedt typisk stadig klassificeret som enten 'sunde' eller 'usunde'. Dog kræver kroppen fedt af alle typer til mange funktioner, herunder energilagring, opbygning af celler og signalering fra en celle til en anden, og selv 'usunde' fedtstoffer spiller vigtige roller.

Trishas forskning fokuserer på de forskellige lipiders roller i kroppen samt forståelsen af virkningerne af dysregulering af lipidmetabolisme i sygdomme som fx åreforkalkning og fedtleversygdom. Trishas gruppe bruger primært dyre- og cellemodeller, og de stræber efter at forbedre translatabiliteten af dette arbejde gennem brugen af menneskelige prøver og kliniske forsøg.

"Min ambition er, at vores arbejde skal være nyttigt set ud fra et grundvidenskabeligt perspektiv samtidig med, at vi er i stand til at bidrage til at forbedre menneskers sundhed."

• Trisha Grevengoed

Trisha har været en del af instituttet siden januar 2022, hvor hun etablerede sin egen gruppe efter at have sikret sig en Hallas-Møller Emerging Investigator-bevilling fra Novo Nordisk Fonden, der støtter nye gruppeledere, som undersøger den menneskelige organisme og/eller de basale mekanismer, der ligger til grund for sundhed og sygdom.

Institutleder Cathrine Ørskov udtaler:

"Jeg er virkelig glad for at vi nu har kunnet tilbyde Trisha en fast stilling som lektor på BMI. Trishas forskning er translationel og meget relevant for vores forskningsmiljøer indenfor  endokrinologi og metabolisme, og Trisha bidrager gennem sin forsknings- og undervisningserfaring til at give spændende og forskningsbaseret undervisning til molekylær biomedicinstuderende på 2. semester."

Før hun blev en del af instituttet, afsluttede Trisha sin ph.d.-grad ved University of North Carolina i Chapel Hill, hvor hun forskede i, hvordan hjertet bruger forskellige substrater til dets konstante behov for energi, og konsekvenserne af nedsat metabolisk fleksibilitet i hjertet, som ses ved type 2-diabetes eller hjertesvigt. Derefter tilbragte Trisha 6 år på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research (CBMR) som postdoc og derefter adjunkt med fokus på metabolisk regulering ved en bioaktiv klasse af lipider.

Trisha udtaler følgende om sin nye stilling:

"Jeg er beæret over at påtage mig denne rolle som lektor på instituttet. Det er et fantastisk miljø for min forskning at vokse i, og der er gode muligheder for at hjælpe med at guide den næste generation af forskere og læger. Jeg glæder mig til fortsat at være en del af dette tværfaglige institut med fokus på at forbedre menneskers sundhed og gøre en positiv indvirkning på samfundet."

Trishas gruppe er en del af forskningstemaet Endocrinology and Metabolism. Vi på instituttet ønsker Trisha stort tillykke med udnævnelsen, og vi glæder os til at følge hendes forskning fremover.